dinsdag 24 maart 2015

Een pixeldeken; wat 'n werk!

En dan ben ik nog maar enkel met de voorbereidingen bezig ;).

Toen ik enkele maanden geleden dit maakte, kwam ik deze tegen op Facebook. Zo mooi, zo knap gemaakt. Het bracht mij op ideeën.

Met wat restjes wol probeerde ik de "corner-to-corner"-steek. Ik vond de uitleg een beetje ingewikkeld, maar met het filmpje er bij ging het makkelijker.



Ik zocht de juiste kleuren wol uit. De bolletjes liggen al een tijdje te wachten.



Maar het moeilijkste, denk ik toch, moe(s)t nog gebeuren. Een goed telpatroon maken.

Ik vond op internet een leuke tekening, vergrootte deze en printte hem op millimeterpapier. Helaas, ik kreeg de tekening er maar niet recht op en ik vond de vakjes veel te klein om goed te zien.



Na wat zoeken op internet vond ik een programma om foto's om te zetten naar pixels. Ik scande de tekening in en zette hem om in pixels. 30 pagina's kwamen er uit de printer gerold! Ik knipte ze uit, kleefde alles aan elkaar en bekwam een héél groot blad met veel te veel kleurschakeringen.



Hersenen eventjes laten werken en een nieuwe poging ondernomen. Ik nam enkel de lijnen van de tekening over op een kalkpapier, scande deze in en zette hem terug om in pixels én ik paste in het programma het aantal te gebruiken kleuren aan. Dat gaf al een heel ander resultaat!



Nu kwamen er slechts 5 pagina's uit de printer met op elk blad 4 vakken die aan elkaar gepuzzeld konden worden. Ik besloot deze over te nemen op gewoon ruitjespapier, maar ook dit werd veel te groot.



Ondertussen had ik het deken al 10-tallen keren in mijn hoofd gemaakt, dus ik wilde eindelijk wel eens beginnen haken ;).

Ik denk dat ik het nu gevonden heb! Ik ben alles over aan het nemen in Excel. Eerst de lijnen, daarna alles inkleuren. En als ik het goed heb ingesteld, krijg ik de hele tekening op 4 pagina's. Dat moet werkbaar zijn.



Ik ben nog enkele uurtjes zoet met het tekenwerk, maar de wol staat alvast klaar in de woonkamer.
Wordt vervolgd!





4 opmerkingen:

  1. Dat klinkt alsof je een tikkeltje perfectionistisch bent.....
    wordt wel heel mooi!

    Je doet me denken aan mijn dochter die ook altijd alles vooraf heel erg goed uitstippelt. Zij beweert dat het halve plezier in de voorbereiding ligt.
    (ik ben meer het impulsieve soort, haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eh petje af voor jou. Wat een klus! Maar het word vast de moeite waard. Succes! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes! Wat een werk! Maar het resultaat zal er naar zijn, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen